نوشته شده توسط : majorin

از زمانی که تلویزیون آمد برای اینکه مردم را بتوانند سرگرم کنند به ساختن سریال پرداختند. با گذر زمان و پیشرفت همه چی دنیای هنر هم پیشرفت کرد و سریال بخش جدا نشدنی مردم جهان شد. در سالهای اخیر کره توانسته خود را در صنعت هنر و به خصوص سریال سازی جا بیندازد و بتواند فیلم های خوبی بگذارد به جا. و خیلی از مردم جهان را از طریق سریال های خود به تاریخ کره علاقه مند کند.ما در این مقاله بعضی از سریال های کره ایی رو برای شما معرفی میکنیم.

نوعی از سریال هایی که با استقبال روبرو شده، سریالهای کره ای است.و از تاثیر زیبایی زبان کره ای در محبوبیت این سریال ها نیز نمیتوان غافل شد در اینجا به معرفی 10 عنوان از سریال هایی می پردازیم که توسط مخاطبان مورد توجه قرار گرفته اند.

 

دانشکده حقوق (Law School)

 

اگر طرفدار داستان های جنایی هستید، احتمالاً از سریال دانشکده حقوق خوشتان خواهد آمد. این سریال درباره دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق دانشگاه هنکوک است. داستان از جایی آغاز می شود که بدن بی جان یک استاد حقوق در دانشکده پیدا می شود و پروفسور یانگ (با بازی کیم میونگ مین) متهم به ارتکاب این جنایت شده و دستگیر می شود. دانشجویان مجبور می شوند برای اثبات بی گناهی یانگ با یکدیگر همکاری کنند.

 

100روز شاهزاده من (100 Days My Prince)

 

در 100 روز شاهزاده من، شاهزاده لی یول پس از کشف رازی که جان او را در معرض خطر قرار می دهد مجبور به فرار از کاخ می شود ولی پس از آن حادثه ای رخ می دهد که باعث می شود لی یول حافظه خود را از دست بدهد و توسط یک فرد عادی به سلامت باز گردد. آن فرد به لی یول می گوید که با دختر آنها، یون هونگ شیم نامزد شده است. داستان روی 100 روز آینده آنها در کنار هم متمرکز است، در حالی که لی یول به عنوان یک فرد معمولی زندگی می کند و این زوج عاشق هم می شوند

 

-10-Days- My-Prince

.

 

Navillera

 

این سریالی  بسیار احساسی است که بر شیم دیوک چول، پستچی بازنشسته 70 ساله تمرکز دارد که رویایش این است که رقصنده باله شود. در حالی که دئوک چول رویای خود را دنبال می کند، با بیماری آلزایمر نیز مبارزه می کند.

 

دویدن (Run On)

 

داستان از این قرار است که کی سئون گایوم، دونده مشهور که تبدیل به مدیربرنامه ورزشی شده، با او می جو، که مترجم زیرنویس فیلم است، ملاقات می کند. می جو معتقد است که سرنوشت آنها این است که به یکدیگر برسند. ماجرا حول داستان عاشقانه آنها و اتفاقات دیگری در اطرافشان است.

 

زندگی های خصوصی (Private Lives)

 

قتل، عشق، کلاهبرداری-این درام بطور مدام بیننده را به دنیای افراد دروغگو پرتاب می کند. داستان با چا جو یون شروع می شود که پس از دیدن افت و خیزهای حرفه ای پدرش، تبدیل به یک زن کلاهبردار می شود. بعد از یک اشتباه در کلاهبرداری، جو یون مدتی را در زندان می گذراند و وقتی آزاد می شود، با لی جونگ هوان مرموز آشنا می شود. به نظر می رسد رابطه آنها خوب پیش می رود، اما جو یون در روز عروسی در کلیسا تنها می ماند و جونگ هوان به مراسم نمی آید. پس از آن  کارآگاهان به او می گویند جونگ هوان در تصادف رانندگی کشته شده، اما مجموعه ای از وقایع پس از آن رخ می دهد و جو یون تلاش می کند تا حقیقت را کشف کند.

 

Private Lives

 

K2 (2016)

 

برای اقدامات جدی در K2 آماده شوید. یک سرباز مزدبگیر سابق به عنوان محافظ همسر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری استخدام می شود که در مسیر انتقام و بی اخلاقی قدم برمی دارد.

نکته جالب توجه اینکه بازیگر نقش اصلی این سریال، جی چانگ ووک در حین فیلمبرداری، خودش صحنه های مبارزه را بازی کرده و نیازی به بدلکار نداشته است.

 

Do Sol Sol La La Sol

 

داستان در مورد گو را-را است که پیانیست بوده و اکنون ورشکسته شده است. او با سانوو جون آشنا می شود، فردی با روحیه و مهربان که رویای یا هدف خاصی در زندگی ندارد. این دو در آکادمی خصوصی آموزش پیانو در یک روستا با یکدیگر دوست می شوند. این سریال داستانی سبک و سرگرم کننده دارد.

 

غریبه (Stranger)

 

می توان گفت برای کسانی که عاشق درام های جنایی و کشف آهسته رمز و رازها هستند، این نمایش مناسب است. داستان فصل دوم این سریال بر مرگ یک پلیس که خودکشی نامیده شده، متمرکز است. اما هنگامی که سی- موک شروع به تحقیق می کند، متوجه می شود که اوضاع جور در نمی آید. برای تماشای فصل دوم داستان، نیازی به تماشای فصل اول ندارید.

 

بازمانده تعیین شده: 60 روز  (Designated Survivor: 60 Days)

 

کسانی که عاشق درام های مربوط به دولت، سیاستمداران و فساد هستند احتمالاً از این نمایش لذت خواهند برد. داستان بر روی پارک مو-جین که وزیر محیط زیست کره جنوبی است، متمرکز است. پس از درگیری هایی، پارک، توسط رئیس جمهور یانگ جین ما از سمت خود برکنار می شود. روز بعد در حالی که یانگ قصد دارد اعلام کند که با کره شمالی در حال صلح است، ساختمان منفجر می شود و رئیس جمهور و تمام افرادی که می توانستند جانشین او شوند به جز پارک کشته می شوند. پارک به مدت شصت روز به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرده و تلاش می کند بفهمد چه کسی عاملین بمب گذاری بوده است.

 

افسانه دریای آبی (Legend of the Blue Sea)

 

این نمایش عاشقانه فانتزی به بررسی رابطه بین یک کلاهبردار و یک پری دریایی می پردازد که پس از اینکه همدیگر را ملاقات می کنند، عاشق هم می شوند. پری دریایی، شیم چونگ، عاشق خود را تا روی زمین دنبال می کند، بدون اینکه بداند او واقعاً کیست. سرنوشت آنها به کدام سمت می رود؟...

 

منبع :  سایت آموزش آنلاین ماژورین





:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

هنر همیشه زیبا بوده و مردم دوست داشتن ادم معروفی بشن یکی از کار ها خوانندگی بوده است . خیلی از هنرمند ها علاوه بر اینکه  خواننده بودن بازیگر هم هست که این کار باعث معروفیت بیش تر این چهره ها میشه. از روزی که برادران لومیر اولین تصاویر را بر روی پرده آوردند بعد از مدتی ان هیجان اولیه را نداشت که موسیقی به آن اضافه شد باعث هیجان انگیز تر بشه.

خوانندگی بروس ویلیس

 

بروس ویلیس به عنوان خواننده اولین آلبوم خود را با عنوان The Return of Bruno در سال 1987 و دو آلبوم دیگر در 1989 و 2001 منتشر کرد. او اولین کار خود را در برادوی در سال 2015 انجام داد. ویلیس در دوران حرفه ای خود افتخارات متعددی دریافت کرده است ، از جمله یک گلدن گلوب ، دو جایزه امی پرایم تایم و دو جایزه انتخاب مردم .

جنیفر لارنس

 

جنیفر لارنس با "درخت آویزان" در فیلم  "The Hunger Games" خواننده یکی از 20 آهنگ برتر شد.

 ترانه "درخت معلق" در سریال "The Hunger Games"  پخش شد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

این ترانه به صورت تک آهنگ منتشر شد و در بیلبورد به رتبه 12 از 100 آهنگ و نیز به رتبه 10 از 12 آهنگ رسید و در نهایت پلاتین دریافت کرد. جنیفر لارنس در زمینه ی آواز نیز مانند بازیگری به خوبی عمل کرده است

 

آن هاتاوی

 

آن هاتاوی پنج موسیقی متن فیلم را اجرا کرده است ، از جمله موسیقی متن فیلم "Les Misérables" که نامزد گرمی شد.

 هاتاوی موسیقی متن فیلمهای "بینوایان"، "Ella Enchanted" ، "Hoodwinked" ، "ریو و "ریو2" را اجرا کرده است.

آلبوم های "ریو" و دنباله آن در جدول موسیقی متن بیلبورد به شماره های 11 و 4 رسید. موسیقی متن فیلم  "بینوایان" در هر دو جدول بیلورد 200 و موسیقی متن فیلم بیلورد، در صدر جدول قرار گرفت.

بازی فوق العاده هاتاوی در نقش فانتین برای او اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به ارمغان آورد و آهنگ بزرگ او "I dreamed a dream"  به رتبه 69 در چارتهای آمریکا رسید.

 

 زکری لی وای

 

 لی وای بیشتر با بازی در انیمیشن "Tangled" در سال 2010 شناخته شد ، اما بعداً مردم صدای او را در همخوانی "I see the Light" با مندی مور شنیدند .

این آهنگ خود نامزد بهترین آهنگ در گلدن گلوب بود و برنده بهترین آهنگ نوشته شده برای رسانه های تصویری در گرمی شد.

موسیقی متن فیلم همچنین نامزد بهترین موسیقی متن تدوین شده برای رسانه های تصویری در گرمی شد و در بیلبورد 200 به رتبه 44 رسید.

از آن زمان ، لی وای به تئاتر موزیکال روی آورد و برای بازی در "او مرا دوست دارد" نامزد جایزه تونی برای بهترین بازیگر مرد بخش موزیکال شد.

زکری-لی-وای

لیتون میستر

 

لیتون میستر در سال 2009 موفق به حضور در 10 آهنگ برتر شد و یکی از خوانندگان موسیقی متن "Country Strong" بود.

لیتون میستر آلبوم انفرادی خود "Heartstrings" را در سال 2014 منتشر کرد ، که استقبال چندانی به دنبال نداشت. او همچنین در سال 2010 در فیلم "Country Strong" بازی کرد. او چهار آهنگ از موسیقی متن موسیقی را خواند که از آن جمله آهنگ "Give Me to Me"  را با گرت هدلوند همخوانی کرد. این آهنگ در لیست 100 آهنگ برتر قرار گرفت.

 

جیسون سیگل

 

جیسون سیگل چندین آهنگ را در کمدی های "فراموش کردن سارا مارشال" و "ماپت ها" در سال 2008 نوشت و اجرا کرد.

نوشتن فیلم بود که سیگل را ملزم به نوشتن اشعار آهنگهای گروه راک Infant Sorrow و ترانه های موزیکال عروسکی دراکولا کرد. او همچنین ترانه " Get Him to the Greek " را برای گروه Infant Sorrow  نوشت.

سیگل همچنین آهنگ "ماپت ها" را در نسخه سال 2011 اجرا کرد ، که این آلبوم در بیلبورد، از 200 آهنگ به رتبه 38 رسید.

جیسون-سیگل

نیکول کیدمن

 

نیکول کیدمن در سال 2001 با دوئت خود با رابی ویلیامز موفق شد رتبه یک را در انگلستان را کسب کند.

علاوه بر حضور در فیلم موزیکال "مولن روژ" در کنار ایوان مک گرگور ، کیدمن همچنین در سال 2001 یک تک آهنگ منتشر کرد. دوئت با رابی ویلیامز ، کاور آهنگ " Something' Stupid" فرانک سیناترا و نانسی سیناترا ، تک آهنگ اصلی چهارمین آلبوم ویلیامز بود.

این موسیقی در انگلیس ، نیوزلند ، ایتالیا و پرتغال رتبه اول را کسب کرد.

کیدمن

جرمی رنر

 

جرمی رنر در اکتبر 2018 در آهنگ "Heaven Don't Have a Name" ساخته دی جی سم فلدت (Sam Feldt) حضور داشت.

شاید در زمان "انتقام جویان: جنگ بی نهایت" بود که رنر تک آهنگی با دی جی سم فلدت را ضبط کرد.

نتیجه این همکاری در اکتبر 2018 منتشر شد و بیش از 500،000 stream در اسپاتیفای بدست آورد.

جرمی-رنر

هایلی استاینفلد

 

هایلی استاینفلد ابتدا در "Pitch Perfect 2" خواند ، و اکنون با چندین تک آهنگ پلاتینی موسیقی حرفه ای پررونقی دارد.

وقتی استاینفلد در دنباله فیلم "Pitch Perfect" در سال 2015 انتخاب شد ، تعداد کمی از مردم می دانستند که او می تواند بخواند.

دو ماه پس از شروع فیلم ، استاینفلد اولین تک آهنگ خود را با نام "خود را دوست دارم" منتشر کرد که از آن زمان تا کنون موفق به دریافت دو پلاتین شده است. دیگر تک آهنگ های پلاتینی او در چند سال گذشته عبارتند از "گرسنگی کشیدن" ، "اکثر دختران" و "رهایم کن".

در نوامبر 2018 او همچنین یک تک آهنگ برای فیلم جدید ترنسفورمرز خواند به نام "بازگشت به زندگی ". او خودش نیز در این فیلم بازی می کند .

 

کریستن بل

 

کریستن بل دارای سه آهنگ است که در بیلبورد در لیست 100 ترانه برتر است.

بل نقش پرنسس آنا را در "Frozen" بازی می کند - نقشی که در سال 2019 برای قسمت دوم این فیلم بازی کرد.

هر سه آهنگی که وی اجرا کرد، به 100 تای اول بیلبورد رسیدند.

دوئت او با سانتینو فونتانا ، "عشق یک درِ باز است" ، جزو 50 آهنگ برتر و دو آهنگ دیگر او "برای اولین بار در همیشه" و "آیا می خواهی آدم برفی بسازی؟" به ترتیب به رتبه 57 و 51 رسید.

منبع : سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

از روزی که برادران لومیر اولین تصاویر متحرک رو به مردم نشان دادند و مردم خوشش آمدند سینما به وجود آمدند و باعث این شدند که سینما در قرن 19 به وجود بیاد و پس از آن هم کارگردانها هم به فکر ساخت فیلم هایی به فکر کودکان بی افتد و باعث پیشرفت بشه که ژاپن از این نظیر بود. انیمیه که کلمه ایی ژاپنی است و بیشتر مردم جهان انیمیشن ها است. ما در این مقاله در مورد چند تا از معروف ترین انیمه های ژاپنی حرف می زنیم.

اولین فیلم انیمیشنی که در ژاپن منتشر شد -و بنابراین اولین انیمه- احتمالاً در اواخر سال 1916 یا اوایل 1917 توسط Shimokawa Oten  و با گچ ساخته شد و مدت آن کمتر از پنج دقیقه بود. عدم قطعیت اینکه این اولین انیمه بوده یا خیر  ناشی از این واقعیت است که فیلمهای زیادی با تخریب بسیاری از استودیوها و تئاترهای سینمایی در زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 از بین رفت، در بمباران‌های جنگ جهانی دوم تخریب شد یا به سادگی با گذشت زمان نابود شد. همچنین فیلمهای اولیه نیتروسلولز که روی آنها چاپ شد بسیار ضعیف و فوق العاده قابل اشتعال بودند و از بین رفته اند.

گفته می شود که همراه با Ōten Shimokawa  انیماتورهای دیگری همچون Seitarō Kitayama و Jun'ichi Kōuchi، هر سه به عنوان "پدران انیمه" هستند و فیلمهای متعددی تولید کردند .

 

ژانرهای انیمه:

 

انیمه نیز مانند فیلمها ژانرهای متفاوتی دارد. دسته‌های اصلی ژانر انیمه‌ها عبارتند از:

اکشن

ماجراجویی

کمدی

درام

برشی از زندگی

فانتزی

جادویی

ماوراء طبیعی

ترسناک

معمایی

روانشناختی

عاشقانه

علمی- تخیلی

حال با این مقدمه با ما همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از انیمه‌های پرطرفدار بیندازیم:

 

10 تا از پرمخاطب ترین انیمه‌ها:

 

Howl’s Moving Castle

 

قلعه متحرک هاول، یکی از پرفروش ترین فیلم‌های انیمیشن در ژاپن، در سال 2004 اکران شد. این فیلم بر اساس رمان انگلیسی Howl's Moving Castle  نوشته دیانا واین جونز است. قهرمان داستان، سوفی با نفرین جادوگر به یک زن نود ساله تبدیل می شود. ماجراجویی او با شخصیت اصلی Howl و قلعه متحرک ادامه می یابد.

انتشار: 2004

ژانر: فانتزی

Howl s Moving

 

سرود قلب (The Anthem of the Heart)

 

در سال 2015 این سریال توسط کارکنانی که در سریال انیمیشن Anohana: The Flower We saw at the Day  کار کرده بودند، تولید شد. دختر جوانی به نام جون ناروس گذشته تکان دهنده ای (تجربه طلاق والدین) دارد. وی نمی تواند خیلی صحبت کند اما می تواند آواز بخواند. او در جشنواره مدرسه برای اجرای موسیقی تعیین شده است و ...

انتشار: 2015

ژانر: درام

 

نام تو (Your Name)

 

نام تو، به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال 2016، از انیمه‌های مشهور در سطح داخلی و بین المللی شناخته شده است و بیشترین فروش را در گیشه خارجی فیلم‌های انیمه ژاپنی داشت.

نام تو عمدتا بر اساس دو مکان واقعی توکیو و تاکایاما در مرکز ژاپن است. ماکوتو شینکای به زیبایی نمایانگر دنیای واقعی است، که طرفداران را تشویق می کند تا در نقاطی که در فیلم نشان داده شده سفر کنند.

انتشار: 2016

ژانر: فانتزی

 

حمله به تایتان‌ (Attack on Titan)

 

این مجموعه در دنیایی اتفاق می افتد که بشریت در شهرهایی زندگی می کند که توسط دیوارهای عظیمی احاطه شده اند و انسان‌ها را در برابر تایتان‌ها محافظت می کنند. ارن یگر به سربازی می رود و قول می دهد که برای گرفتن انتقام مادرش، تایتان‌ها را متوقف کند. حقایق مربوط به تیتان‌ها به تدریج با پیشرفت داستان آشکار می شود.

انتشار: 2009

ژانر: حادثه ای- فانتری

 

Attack on Titan

ناروتو (Naruto)

 

سریالی که شخصیتی به نام ناروتو را دنبال می کند. یک روباه شیطانی نه دم به روستا  حمله کرده تا اینکه ناروتو، رهبر روستا، جان خود را در این راه گذاشت تا آن روباه شیطانی را بگیرد...

انتشار: 1999

ژانر: ماجراجویی، کمدی فانتزی

 

Log Horizon

 

این سریال جدید شامل بازیکنانی است که در حین انجام یک بازی آنلاین در دنیای دیگری به دام افتاده اند. بازیکنان به دام افتاده زنده هستند اما در مبارزه با هیولا باقی می مانند. بازیکنان نمی دانند چه اتفاقی برای آنها افتاده است، شیرو به همراه دوست قدیمی خود و دیگران یک گروهی به نام Log Horizon تشکیل می دهد تا از آنچه در جریان است مطلع شود.

انتشار: 2010

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، علمی- تخیلی

 

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

 

همسایه من توتور، یکی از محبوب ترین فیلم‌های استودیو گیبلی است.

محوطه داستان همسایه من توتورو، توکوروزاوا در استان سایتاما در دهه 1950 است. خانواده ای به روستایی نقل مکان می کنند که متشکل از دانش آموز ابتدایی ساتسوکی، خواهر جوانش می و پدرشان تاتسو است. مادر آنها در بیمارستانی واقع در نزدیکی روستا است. یک روز، بچه‌ها با موجودات رازآلودی به نام توتورو آشنا می شوند...

انتشار: 1988

ژانر: فانتزی

 

جنگهای تابستانی (Summer Wars)

 

جنگهای تابستانی یکی از فیلم‌های انیمیشن مامورو هوسودا است که دارای بالاترین شهرت است، در سال 2009 منتشر شد. داستان یک شاگرد دبیرستانی به نام کنجی و دختری به نام ناتسوکی. در اینجا فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ژاپنی با طبیعت روستایی به تصویر کشیده شده است. در عین حال، داستان با مشکلاتی در دنیای مجازی به پیش می رود...

انتشار: 2009

ژانر: فانتزی، علمی تخیلی

 

قلعه کالیسترو (The Castle of Cagliostro)

 

قلعه کالیسترو، به عنوان دومین فیلم انیمیشن لوپن سوم در سال 1979 روی پرده آمد، همچنین به عنوان اولین فیلم انیمه به کارگردانی هایائو میازاکی شناخته می شود. سارقی به نام آرسن لوپن سوم و همکارش دایسوکه جیگن مبالغ هنگفتی را برای یک کازینو می دزدند اما تشخیص می دهند که این پول اسکناس تقلبی است. سپس، آنها به کشوری که به نظر می رسد منبع اسکناس‌های تقلبی است، می روند و قهرمان کلاریس را می بینند.

انتشار: 1979

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، کمدی

The Castle of Cagliostro

 

بازار تماکو  (Tamako Market )

 

یک فیلم انیمیشن مدرن برش زندگی است که توسط Kyoto Animation تولید شده است. قسمت اول داستان با 12 قسمت در سال 2013 از تلویزیون پخش شد و اقتباس فیلم به عنوان دنباله آن در 2014 منتشر شد. داستان عشق بین پسر بچه دبیرستانی موچیزو و دوست دوران کودکی اش تماکو به تصویر کشیده شده است.

انتشار: 2014

ژانر: برشی از زندگی ، کمدی

 

سخن پایانی:

 

انیمه‌ها در گذر زمان تغییرات زیادی کرده اند. صنعت مدیا با در اختیار داشتن اینترنت، تبلیغات، بازی‌ها و ... طوری پیش رفته که ذائقه مخاطبان نیز به همین ترتیب تغییر کرده است. رنگ، تصویر، موسیقی، نقاشی‌ها و ظرافتهایی که در تصاویر وارد شده از دلایلی هستند که به پذیرش تغیرات در محتوا و موضع داستهان‌ها کمک کرده اند. انتقادات و دفاعیات مختلفی در خصوص موضوعات و محتواها و تغییرات روانشناختی‌ای که بعضی از انیمه ها بر افراد می گذارد مطرح شده است که پیشنهاد می کنیم از مطالعه آنها نیز غافل نشوید.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

از روزی که برادران لومیر اولین تصاویر متحرک رو به مردم نشان دادند و مردم خوشش آمدند سینما به وجود آمدند و باعث این شدند که سینما در قرن 19 به وجود بیاد و پس از آن هم کارگردانها هم به فکر ساخت فیلم هایی به فکر کودکان بی افتد و باعث پیشرفت بشه که ژاپن از این نظیر بود. انیمیه که کلمه ایی ژاپنی است و بیشتر مردم جهان انیمیشن ها است. ما در این مقاله در مورد چند تا از معروف ترین انیمه های ژاپنی حرف می زنیم.

اولین فیلم انیمیشنی که در ژاپن منتشر شد -و بنابراین اولین انیمه- احتمالاً در اواخر سال 1916 یا اوایل 1917 توسط Shimokawa Oten  و با گچ ساخته شد و مدت آن کمتر از پنج دقیقه بود. عدم قطعیت اینکه این اولین انیمه بوده یا خیر  ناشی از این واقعیت است که فیلمهای زیادی با تخریب بسیاری از استودیوها و تئاترهای سینمایی در زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 از بین رفت، در بمباران‌های جنگ جهانی دوم تخریب شد یا به سادگی با گذشت زمان نابود شد. همچنین فیلمهای اولیه نیتروسلولز که روی آنها چاپ شد بسیار ضعیف و فوق العاده قابل اشتعال بودند و از بین رفته اند.

گفته می شود که همراه با Ōten Shimokawa  انیماتورهای دیگری همچون Seitarō Kitayama و Jun'ichi Kōuchi، هر سه به عنوان "پدران انیمه" هستند و فیلمهای متعددی تولید کردند .

 

ژانرهای انیمه:

 

انیمه نیز مانند فیلمها ژانرهای متفاوتی دارد. دسته‌های اصلی ژانر انیمه‌ها عبارتند از:

اکشن

ماجراجویی

کمدی

درام

برشی از زندگی

فانتزی

جادویی

ماوراء طبیعی

ترسناک

معمایی

روانشناختی

عاشقانه

علمی- تخیلی

حال با این مقدمه با ما همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از انیمه‌های پرطرفدار بیندازیم:

 

10 تا از پرمخاطب ترین انیمه‌ها:

 

Howl’s Moving Castle

 

قلعه متحرک هاول، یکی از پرفروش ترین فیلم‌های انیمیشن در ژاپن، در سال 2004 اکران شد. این فیلم بر اساس رمان انگلیسی Howl's Moving Castle  نوشته دیانا واین جونز است. قهرمان داستان، سوفی با نفرین جادوگر به یک زن نود ساله تبدیل می شود. ماجراجویی او با شخصیت اصلی Howl و قلعه متحرک ادامه می یابد.

انتشار: 2004

ژانر: فانتزی

Howl s Moving

 

سرود قلب (The Anthem of the Heart)

 

در سال 2015 این سریال توسط کارکنانی که در سریال انیمیشن Anohana: The Flower We saw at the Day  کار کرده بودند، تولید شد. دختر جوانی به نام جون ناروس گذشته تکان دهنده ای (تجربه طلاق والدین) دارد. وی نمی تواند خیلی صحبت کند اما می تواند آواز بخواند. او در جشنواره مدرسه برای اجرای موسیقی تعیین شده است و ...

انتشار: 2015

ژانر: درام

 

نام تو (Your Name)

 

نام تو، به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال 2016، از انیمه‌های مشهور در سطح داخلی و بین المللی شناخته شده است و بیشترین فروش را در گیشه خارجی فیلم‌های انیمه ژاپنی داشت.

نام تو عمدتا بر اساس دو مکان واقعی توکیو و تاکایاما در مرکز ژاپن است. ماکوتو شینکای به زیبایی نمایانگر دنیای واقعی است، که طرفداران را تشویق می کند تا در نقاطی که در فیلم نشان داده شده سفر کنند.

انتشار: 2016

ژانر: فانتزی

 

حمله به تایتان‌ (Attack on Titan)

 

این مجموعه در دنیایی اتفاق می افتد که بشریت در شهرهایی زندگی می کند که توسط دیوارهای عظیمی احاطه شده اند و انسان‌ها را در برابر تایتان‌ها محافظت می کنند. ارن یگر به سربازی می رود و قول می دهد که برای گرفتن انتقام مادرش، تایتان‌ها را متوقف کند. حقایق مربوط به تیتان‌ها به تدریج با پیشرفت داستان آشکار می شود.

انتشار: 2009

ژانر: حادثه ای- فانتری

 

Attack on Titan

ناروتو (Naruto)

 

سریالی که شخصیتی به نام ناروتو را دنبال می کند. یک روباه شیطانی نه دم به روستا  حمله کرده تا اینکه ناروتو، رهبر روستا، جان خود را در این راه گذاشت تا آن روباه شیطانی را بگیرد...

انتشار: 1999

ژانر: ماجراجویی، کمدی فانتزی

 

Log Horizon

 

این سریال جدید شامل بازیکنانی است که در حین انجام یک بازی آنلاین در دنیای دیگری به دام افتاده اند. بازیکنان به دام افتاده زنده هستند اما در مبارزه با هیولا باقی می مانند. بازیکنان نمی دانند چه اتفاقی برای آنها افتاده است، شیرو به همراه دوست قدیمی خود و دیگران یک گروهی به نام Log Horizon تشکیل می دهد تا از آنچه در جریان است مطلع شود.

انتشار: 2010

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، علمی- تخیلی

 

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

 

همسایه من توتور، یکی از محبوب ترین فیلم‌های استودیو گیبلی است.

محوطه داستان همسایه من توتورو، توکوروزاوا در استان سایتاما در دهه 1950 است. خانواده ای به روستایی نقل مکان می کنند که متشکل از دانش آموز ابتدایی ساتسوکی، خواهر جوانش می و پدرشان تاتسو است. مادر آنها در بیمارستانی واقع در نزدیکی روستا است. یک روز، بچه‌ها با موجودات رازآلودی به نام توتورو آشنا می شوند...

انتشار: 1988

ژانر: فانتزی

 

جنگهای تابستانی (Summer Wars)

 

جنگهای تابستانی یکی از فیلم‌های انیمیشن مامورو هوسودا است که دارای بالاترین شهرت است، در سال 2009 منتشر شد. داستان یک شاگرد دبیرستانی به نام کنجی و دختری به نام ناتسوکی. در اینجا فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ژاپنی با طبیعت روستایی به تصویر کشیده شده است. در عین حال، داستان با مشکلاتی در دنیای مجازی به پیش می رود...

انتشار: 2009

ژانر: فانتزی، علمی تخیلی

 

قلعه کالیسترو (The Castle of Cagliostro)

 

قلعه کالیسترو، به عنوان دومین فیلم انیمیشن لوپن سوم در سال 1979 روی پرده آمد، همچنین به عنوان اولین فیلم انیمه به کارگردانی هایائو میازاکی شناخته می شود. سارقی به نام آرسن لوپن سوم و همکارش دایسوکه جیگن مبالغ هنگفتی را برای یک کازینو می دزدند اما تشخیص می دهند که این پول اسکناس تقلبی است. سپس، آنها به کشوری که به نظر می رسد منبع اسکناس‌های تقلبی است، می روند و قهرمان کلاریس را می بینند.

انتشار: 1979

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، کمدی

The Castle of Cagliostro

 

بازار تماکو  (Tamako Market )

 

یک فیلم انیمیشن مدرن برش زندگی است که توسط Kyoto Animation تولید شده است. قسمت اول داستان با 12 قسمت در سال 2013 از تلویزیون پخش شد و اقتباس فیلم به عنوان دنباله آن در 2014 منتشر شد. داستان عشق بین پسر بچه دبیرستانی موچیزو و دوست دوران کودکی اش تماکو به تصویر کشیده شده است.

انتشار: 2014

ژانر: برشی از زندگی ، کمدی

 

سخن پایانی:

 

انیمه‌ها در گذر زمان تغییرات زیادی کرده اند. صنعت مدیا با در اختیار داشتن اینترنت، تبلیغات، بازی‌ها و ... طوری پیش رفته که ذائقه مخاطبان نیز به همین ترتیب تغییر کرده است. رنگ، تصویر، موسیقی، نقاشی‌ها و ظرافتهایی که در تصاویر وارد شده از دلایلی هستند که به پذیرش تغیرات در محتوا و موضع داستهان‌ها کمک کرده اند. انتقادات و دفاعیات مختلفی در خصوص موضوعات و محتواها و تغییرات روانشناختی‌ای که بعضی از انیمه ها بر افراد می گذارد مطرح شده است که پیشنهاد می کنیم از مطالعه آنها نیز غافل نشوید.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

از روزی که برادران لومیر اولین تصاویر متحرک رو به مردم نشان دادند و مردم خوشش آمدند سینما به وجود آمدند و باعث این شدند که سینما در قرن 19 به وجود بیاد و پس از آن هم کارگردانها هم به فکر ساخت فیلم هایی به فکر کودکان بی افتد و باعث پیشرفت بشه که ژاپن از این نظیر بود. انیمیه که کلمه ایی ژاپنی است و بیشتر مردم جهان انیمیشن ها است. ما در این مقاله در مورد چند تا از معروف ترین انیمه های ژاپنی حرف می زنیم.

اولین فیلم انیمیشنی که در ژاپن منتشر شد -و بنابراین اولین انیمه- احتمالاً در اواخر سال 1916 یا اوایل 1917 توسط Shimokawa Oten  و با گچ ساخته شد و مدت آن کمتر از پنج دقیقه بود. عدم قطعیت اینکه این اولین انیمه بوده یا خیر  ناشی از این واقعیت است که فیلمهای زیادی با تخریب بسیاری از استودیوها و تئاترهای سینمایی در زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 از بین رفت، در بمباران‌های جنگ جهانی دوم تخریب شد یا به سادگی با گذشت زمان نابود شد. همچنین فیلمهای اولیه نیتروسلولز که روی آنها چاپ شد بسیار ضعیف و فوق العاده قابل اشتعال بودند و از بین رفته اند.

گفته می شود که همراه با Ōten Shimokawa  انیماتورهای دیگری همچون Seitarō Kitayama و Jun'ichi Kōuchi، هر سه به عنوان "پدران انیمه" هستند و فیلمهای متعددی تولید کردند .

 

ژانرهای انیمه:

 

انیمه نیز مانند فیلمها ژانرهای متفاوتی دارد. دسته‌های اصلی ژانر انیمه‌ها عبارتند از:

اکشن

ماجراجویی

کمدی

درام

برشی از زندگی

فانتزی

جادویی

ماوراء طبیعی

ترسناک

معمایی

روانشناختی

عاشقانه

علمی- تخیلی

حال با این مقدمه با ما همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از انیمه‌های پرطرفدار بیندازیم:

 

10 تا از پرمخاطب ترین انیمه‌ها:

 

Howl’s Moving Castle

 

قلعه متحرک هاول، یکی از پرفروش ترین فیلم‌های انیمیشن در ژاپن، در سال 2004 اکران شد. این فیلم بر اساس رمان انگلیسی Howl's Moving Castle  نوشته دیانا واین جونز است. قهرمان داستان، سوفی با نفرین جادوگر به یک زن نود ساله تبدیل می شود. ماجراجویی او با شخصیت اصلی Howl و قلعه متحرک ادامه می یابد.

انتشار: 2004

ژانر: فانتزی

Howl s Moving

 

سرود قلب (The Anthem of the Heart)

 

در سال 2015 این سریال توسط کارکنانی که در سریال انیمیشن Anohana: The Flower We saw at the Day  کار کرده بودند، تولید شد. دختر جوانی به نام جون ناروس گذشته تکان دهنده ای (تجربه طلاق والدین) دارد. وی نمی تواند خیلی صحبت کند اما می تواند آواز بخواند. او در جشنواره مدرسه برای اجرای موسیقی تعیین شده است و ...

انتشار: 2015

ژانر: درام

 

نام تو (Your Name)

 

نام تو، به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال 2016، از انیمه‌های مشهور در سطح داخلی و بین المللی شناخته شده است و بیشترین فروش را در گیشه خارجی فیلم‌های انیمه ژاپنی داشت.

نام تو عمدتا بر اساس دو مکان واقعی توکیو و تاکایاما در مرکز ژاپن است. ماکوتو شینکای به زیبایی نمایانگر دنیای واقعی است، که طرفداران را تشویق می کند تا در نقاطی که در فیلم نشان داده شده سفر کنند.

انتشار: 2016

ژانر: فانتزی

 

حمله به تایتان‌ (Attack on Titan)

 

این مجموعه در دنیایی اتفاق می افتد که بشریت در شهرهایی زندگی می کند که توسط دیوارهای عظیمی احاطه شده اند و انسان‌ها را در برابر تایتان‌ها محافظت می کنند. ارن یگر به سربازی می رود و قول می دهد که برای گرفتن انتقام مادرش، تایتان‌ها را متوقف کند. حقایق مربوط به تیتان‌ها به تدریج با پیشرفت داستان آشکار می شود.

انتشار: 2009

ژانر: حادثه ای- فانتری

 

Attack on Titan

ناروتو (Naruto)

 

سریالی که شخصیتی به نام ناروتو را دنبال می کند. یک روباه شیطانی نه دم به روستا  حمله کرده تا اینکه ناروتو، رهبر روستا، جان خود را در این راه گذاشت تا آن روباه شیطانی را بگیرد...

انتشار: 1999

ژانر: ماجراجویی، کمدی فانتزی

 

Log Horizon

 

این سریال جدید شامل بازیکنانی است که در حین انجام یک بازی آنلاین در دنیای دیگری به دام افتاده اند. بازیکنان به دام افتاده زنده هستند اما در مبارزه با هیولا باقی می مانند. بازیکنان نمی دانند چه اتفاقی برای آنها افتاده است، شیرو به همراه دوست قدیمی خود و دیگران یک گروهی به نام Log Horizon تشکیل می دهد تا از آنچه در جریان است مطلع شود.

انتشار: 2010

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، علمی- تخیلی

 

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

 

همسایه من توتور، یکی از محبوب ترین فیلم‌های استودیو گیبلی است.

محوطه داستان همسایه من توتورو، توکوروزاوا در استان سایتاما در دهه 1950 است. خانواده ای به روستایی نقل مکان می کنند که متشکل از دانش آموز ابتدایی ساتسوکی، خواهر جوانش می و پدرشان تاتسو است. مادر آنها در بیمارستانی واقع در نزدیکی روستا است. یک روز، بچه‌ها با موجودات رازآلودی به نام توتورو آشنا می شوند...

انتشار: 1988

ژانر: فانتزی

 

جنگهای تابستانی (Summer Wars)

 

جنگهای تابستانی یکی از فیلم‌های انیمیشن مامورو هوسودا است که دارای بالاترین شهرت است، در سال 2009 منتشر شد. داستان یک شاگرد دبیرستانی به نام کنجی و دختری به نام ناتسوکی. در اینجا فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ژاپنی با طبیعت روستایی به تصویر کشیده شده است. در عین حال، داستان با مشکلاتی در دنیای مجازی به پیش می رود...

انتشار: 2009

ژانر: فانتزی، علمی تخیلی

 

قلعه کالیسترو (The Castle of Cagliostro)

 

قلعه کالیسترو، به عنوان دومین فیلم انیمیشن لوپن سوم در سال 1979 روی پرده آمد، همچنین به عنوان اولین فیلم انیمه به کارگردانی هایائو میازاکی شناخته می شود. سارقی به نام آرسن لوپن سوم و همکارش دایسوکه جیگن مبالغ هنگفتی را برای یک کازینو می دزدند اما تشخیص می دهند که این پول اسکناس تقلبی است. سپس، آنها به کشوری که به نظر می رسد منبع اسکناس‌های تقلبی است، می روند و قهرمان کلاریس را می بینند.

انتشار: 1979

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، کمدی

The Castle of Cagliostro

 

بازار تماکو  (Tamako Market )

 

یک فیلم انیمیشن مدرن برش زندگی است که توسط Kyoto Animation تولید شده است. قسمت اول داستان با 12 قسمت در سال 2013 از تلویزیون پخش شد و اقتباس فیلم به عنوان دنباله آن در 2014 منتشر شد. داستان عشق بین پسر بچه دبیرستانی موچیزو و دوست دوران کودکی اش تماکو به تصویر کشیده شده است.

انتشار: 2014

ژانر: برشی از زندگی ، کمدی

 

سخن پایانی:

 

انیمه‌ها در گذر زمان تغییرات زیادی کرده اند. صنعت مدیا با در اختیار داشتن اینترنت، تبلیغات، بازی‌ها و ... طوری پیش رفته که ذائقه مخاطبان نیز به همین ترتیب تغییر کرده است. رنگ، تصویر، موسیقی، نقاشی‌ها و ظرافتهایی که در تصاویر وارد شده از دلایلی هستند که به پذیرش تغیرات در محتوا و موضع داستهان‌ها کمک کرده اند. انتقادات و دفاعیات مختلفی در خصوص موضوعات و محتواها و تغییرات روانشناختی‌ای که بعضی از انیمه ها بر افراد می گذارد مطرح شده است که پیشنهاد می کنیم از مطالعه آنها نیز غافل نشوید.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

همیشه کار در هنر بسیار جذابیت دارد به طوری که همیشه دنبال خلق و ساختن است. در موسیقی هم خیلی از افراد یا به خاطر صدا یا نواختن یا ساختن ساز ها  بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و به خاطر خلاقیت شان مورد توجه قرار گرفته اند و باعث دیده شدن در جامعه و فرهنگ شده اند و اسمشان در تاریخ و موسیقی آن کشور ماندگار شده است.

در اینجا به تعدادی از سازهای عجیب و غریب می پردازیم. به نظر شما در ساخت کدام ساز خلاقیت و تفکر بیشتری بکار رفته است؟

 

ارگ بزرگ استالاک پایپ (The Great Stalacpipe Organ)

 

این ارگ که در یک غار زیرزمینی در ویرجینیا واقع شده، در سال 1956 توسط لِلاند اسپرینکل ابداع شد. این ساز با ضربه زدن به استالاکتیت های قدیمی توسط چکش لاستیکی کار می کند. همه اینها به یک کنسول متصل می شوند که شبیه یک ارگ سنتی است. یکی از اتفاقاتی که در مورد ابداع این ساز می گویند اینست که اسپرینکل این ایده را زمانی به دست آورد که پسرش سرش را به یکی از استالاکتیت ها زد و صدایی مانند همهمه در غار ایجاد کرد.

 

The Great Stalacpipe Organ

یخ های آهنگین (Musical ice)

 

ترج آیسانگست یک درامر و آهنگساز نروژی است. وی با استفاده از یخ های دریاچه های یخ زده، سازهای موسیقی ابداع می کند. ترومپت یخی او صدایی مانند شیپور جنگ را دارد.

لزوماً اینطور نیست که هر قطعه یخ برای این منظور کارایی داشته باشد و  فقط یخ هایی با ساختار میکروسکوپی مناسب، صدایی زیبا ایجاد می کند.

 

Musical ice

 

اتاقک بادی  صوتی آئولوس (Aeolus Acoustic Wind Pavilion)

 

این ساز، یک ساز 10 تنی است که توسط لوک جرام خلق شده است. سیم های بلند از تیرها تا یک قوس فلزی بزرگ کشیده می شوند. هر سیم در باد ارتعاش ایجاد می کند. سپس صدا توسط لوله ها تقویت می شود. در نتیجه صدایی وهم آور و تپنده ایجاد می کند و حجم باد است که تعیین می کند حجم صدای ساز چقدر باشد.

 

Aeolus Acoustic Wind Pavilion

 

درخت آواز خوان زنگ دار (The Singing Ringing Tree)

 

 این مجسمه به ارتفاع 3 متر در ارتفاعات بالای برنلی و بر روی مورهای پنین قرار دارد. این ساز از بادهای غالب غربی که در انتهای لوله ها می وزد استفاده می کند تا صداهایی نامتعارف و دلخراش را در کنار منظره  Crown Point  ایجاد کند. این سازه در سال 2006 توسط معماران مایک تونکین و آنا لیو طراحی شده است.

 

The Singing Ringing Tree

 

ارگ دریایی (Sea Organ)

 

این پروژه جسورانه و بلند پروازانه سعی داشت با استفاده از ساحل بازسازی شده در زادار- کرواسی به عنوان یک ارگ فوق العاده، خود دریا را به یک نوازنده تبدیل کند. لوله های زیر تفرجگاه هنگام برخورد امواج دریا با آنها، واکنش نشان می دهند و صداهایی هماهنگ ایجاد می کنند که موجب استقبال گردشگران از آنجا شده است.

 

Sea Organ

ویولن سل شیپوری (Cello Horn)

 

نامی که خودش، ساز را معرفی میکند. این سازِ ترکیبی، صفحاتی از مجله Popular Science Monthly  را در سال 1936 به خود اختصاص داد. صدایی که با خم شدن سیم ها ایجاد می شد به جای یک بدنه چوبی سنتی، از یک شیپور برنجی خارج می شد و گویی صدایی در بین تار و برنج تولید می کرد.

 

Cello Horn

 

فلوت هایپر باس (Hyperbass Flute)

 

این ساز بزرگترین عضو خانواده فلوت است که بیش از 15 متر لوله دارد. این یک ساز نسبتاً جدید است و طبق گزارشات اولیه، صدای آن از آنجا که کمی مانند غرش است، در حال بررسی و اصلاح است.

 

Hyperbass Flute

 

پهپاد هورنوکوپی (Hornucopian dronepipe)

 

این یک ابزار چاپ سه بعدی است که توسط استودیو MONAD ، اریک گلمبرگ و ورونیکا زاکربرگ همراه با اسکات اف هال (نوازنده) طراحی شده است.

Hornucopian dronepipe

 

Octobass

 

این سازه در سال 1850 توسط طرفدار سازهای زهی عظیم  Jean-Baptiste Vuillaume ساخته شد. این یک کنترباس با صدای بلند است که 3.48 متر ارتفاع دارد. در این دستگاه،  نواختن با دست بسیار سخت است و پدالهای پایی روی آن تعبیه شده تا این کار را ممکن سازد. و شباهتی به سازهای خانواده ی ویولن دارد

 

Octobass

 

Sharpsichord

 

هنری داگ یکی از جالب ترین عناوین شغلی تاریخ را دارد - مجسمه ساز صدا. داگ در نقش شگفت انگیز خود به عنوان مجسمه ساز صدا ، ساز مشابهی با صدای عجیب به نام Sharpsichord را ابداع کرد. این در واقع یک چنگ سنجاق دار بزرگ است که شامل 11 سیلندر است و سنجاق ها هنگام چرخش به سیم های داخلی برخورد می کنند و تولید نوا می کنند.

 

Sharpsichord

سخن پایانی:

 

هر چیزی در این دنیا وظیفه و هدفی دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وظیفه موسیقی چیست؟

فکر می کنید کدام ساز کاربردی تر است؟ و از این میان کدام ساز بهتر به آن چیزی که شما از ساز انتظار دارید، می پردازد؟

 

منبع : سایت آموزش آنلاینماژورین





:: برچسب‌ها: آموزش موسیقی , آموزش آنلاین موسیقی , ساز های عجیب , ساز های متفاوت ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

هنر همیشه برای ایرانیان از زمان باستان و تا به امروز ارزش خاصی داشته است و برایشان مهم بوده است.هنر در بعضی دوره ها در ایران  بسیار رشد و نمود داشته است و در دوره  صفویه به اوج خود می رسد. خطاطی یکی از آن هنرهایی است که در دوره صفویه به اوج خود رسید و تا به امروز یکی از هنرها  محسوب میشود . ما در این مقاله سعی می کنیم که در مورد خط های خوشنویسی توضیح دهیم .

 

همانطور که در مقاله‌های بیشتر از این گفته بودیم، برای مشخص کردن آغاز تاریخ بشریت، پیدایش خط را ملاک قرار داده‌اند. پیدایش خط در ایران و البته در جهان با خط پارسی باستان بوده که مربوط به تقریباً سال 525 پیش از میلاد مسیح است.

خطی که در بین ایرانیان استفاده می‌شده - تقریباً از سال 300 پیش از میلاد- پارسی میانه بوده و تا 800 سال پس از آن نیز مورد استفاده بوده است و متاسفانه با شروع حکومت خلفای عباسی و بعد دولت‌های گماشته اعراب، پارسی میانه به تدریج از بین رفت. مردمان ایران تا پیش از حمله اعراب از خطوطی مانند میخی، پهلوی و اوستائی استفاده می‌کردند و حالا این حمله موجب رو به افول نهادن پارسی میانه می‌شد. اما همین تحولات و همین افت و خیزها سبب شد که در دوره‌های آتی، پارسی نو در ایران ثبت شود، ثبت به عنوان خط رایج و رسمی ایران.

در اینجا می خواهیم نگاهی به خطوط رایج خوشنویسی در ایران بیندازیم و چون امکان بررسی کامل آن و بررسی تاریخچه خط در ایران در یک مقاله نمی‌گنجد، سعی می‌کنیم در مقالات آتی به آن را تکمیل نماییم.

 

خط ایرانی

 

آشناترین خط شاید برای همه ما خط نستعلیق" باشد. در دوران صفویه با قانونمند شدن خط، زمینه بوجود آمدن نستعلیق فراهم شد. اما بیشتر از آن مقدماتی لازم بود به این شکل که...

در قرن 4 هجری و در سیر رشد و بالندگی خط فارسی بود که استادان خوشنویسی موفق به ابداع این خط‌ها شدند: محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع که به "خطوط اصول" معروف شدند. از میان آن افراد می‌توان به یاقوت مستعصمی و ابن مقله شیرازی اشاره کرد.

آنچه این خطوط را از هم متمایز می‌سازد، شکل حروف و نسبت سطح و دور در آنها است. ابن مقله شیرازی همچنین برای این خط‌ها اصول و قاعده گذاشت و با تکامل این خط‌ها، از خطوط توقیع و رقاع، خط تعلیق به وجود آمد

 

سوره حمد

تعلیق

 

از قرن پنجم هجرى قمری کم کم تغییراتی در خط تحریری بوجود آمد و از اواسط قرن هفتم، بلوغ و تکامل خط موجب بوجود آمدن خطی شد که محصولی از خط تحریری، توقیع و رقاع بود و بعنوان خط تعلیق معرفی شد. این خط در نوشتن کتاب‌ها و دیوان اشعار استفاده می‌شده و تا قرن هشتم نیز به تکامل خود ادامه داده است.

خط تعلیق مورد استفاده عثمانى‌ها و مصرى‌ها نیز قرار گرفت و آنها با تغییراتی به سلیقه خودشان از آن بهره‌مند شدند.

 

نستعلیق

 

عروس خطوط اسلامی. از ترکیب و ادغام دو خط نسخ و تعلیق بوجود آمد (قرن 8 هـ. ق). خطی که گویی کلمات در حال رقص را به نمایش درآورده و در عین حال این فرصت را فراهم کرده که خواننده بتواند آن را به راحتی بخواند. بزرگان و استادان برجسته‌ زیادی برای رشد و تعالی خط نستعلیق تلاش کردند و دو تا از نام‌هایی که به آنها اشاره می‌شود میرعماد حسنی و میر عل تبریزى است. تغییراتی که میرعماد حسنی -که هم عصر شاه عباس صفوی بوده- در سبک خط نستعلیق ایجاد کرد، همچنان پس از 400 سال توسط خوشنویسان استفاده می‌شود.

این خط نه تنها در کشور ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، بلکه تمام کشورهای عرب نیز نتوانستند مانند آن را خلق کنند و این خط عنوان خود را بعد از تمام این سال‌ها به عنوان "عروس خطوط اسلامی" حفظ کرده است. البته حتماً این توقع زیادی از آنان است که بخواهند چنین کنند، به یک دلیل ساده و آن هم اینکه تاریخچه خط امروز فارسی به خطوط "ایرانی کهن" می‌رسد اگر نگوییم که به پیشتر از آن و این چیزی است که در تاریخ هیچ کشور دیگری دیده نشده است. در ادامه مطلب به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

خط نستعلیق

شکسته نستعلیق

 

در اوایل قرن یازدهم و آخر دوره صفویه شاید بتوان سرعت در نگارش را دلیلی دانست که موجب شد پیوستگی کلمات به هم پذیرفته شده و بدین ترتیب خطی متولد شود که آن را شکسته تعلیق نامیدند. این خط، همان خطی بود که مورد استفاده کاتبان دیوان بوده است.

خط شکسته نستعلیق

سخن پایانی:

 

سرگذشت خط در ایران بسیار جالب توجه است. سیر تکامل الفبا نیز همینطور شگفت انگیز است. خط فارسی امروزی از خط‌های کهن ایرانی سربرآورده که از دگرگونی خط “ایرانی کهن” به ایرانیِ هخامنشی‌ (پارسی)، اشکانی (پهلوی اشکانی) و ساسانی (پهلوی ساسانی) بدل شده، و امروز خط دبیره فارسی را از آن داریم و این همان خطی است که از ایران به همه کشورهای دیگری که امروز خطی مشابه فارسی دارند، یا مانند خط پیشین ترکیه که حالا خط خود را تغییر داده، رفته است.

شاید با همین اندک اطلاعات شما هم تمایل داشته باشید قدم اول را برای خوانا و زیبا نوشتن خط زبان مادری خود یا زبان دومتان، بردارید. می‌توانید همین حالا با ثبت نام در کلاس‌های خوشنویسی ماژورین آغاز کنید

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین.





:: برچسب‌ها: آموزش آنلاین , آموزش خط , آموزش آنلاین خط , آموزش خوش نویسی , ماژورین ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : majorin

همیشه در همه زبان های دنیا ضرب المثل ها و شعر برای منتقل کردن تجربیات یا باری افزودن تجربه استفاده میکنیم.بعضی از ضرب المثل ها در همه زبان های جهان یکیست و منظور واحد هم میدن. ما در این مقاله می خواهیم بعضی از ضرب المثل هایی که در زبان انگلیسی  که نمونه اش در زبان فارسی یا به صورت شعر یا به صورت مقاله امده است بپردازیم.

 

A bad workman always blames his tools.

عروس نمی تواند برقصد، می گوید زمین کج است.

این ضرب المثل زمانی به کار می رود که کسی در هنگام انجام کار، به جای عملکرد ضعیف خود، عوامل بیرونی را مقصر کارکرد نامناسب می داند.

 

A bird in hand is worth two in the bush.

سیلی نقد بهتر از حلوای نسیه است.

چیزهایی که در حال حاضر داریم از آنچه که امیدواریم بدست آوریم ارزشمندتر هستند.

 

Absence makes the heart grow fonder.

دوری و دوستی.

افراد وقتی از هم فاصله دارند و در کنار هم نیستند، همدیگر را بیشتر دوست دارند و ارتباط بهتری با هم دارند نسبت به زمانی که کنار هم هستند .

 

Actions speak louder than words.

دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

این ضرب المثل وقتی گفته می شود که فردی ادعای انجام دادن چیزی را می کند ولی وقتی نوبت به عمل می رسد اقدامی نمی کند.

فردوسی می گوید: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دوصد گفته چون نیم کردار نیست

 

All that glitters is not gold.

هر چیزی که برق می زند طلا نیست.

وقتی چیزهایی که از نظر ظاهری خوب به نظر می رسند ولی ممکن است آنچنان ارزشمند یا خوب نباشند از این عبارت استفاده می کنیم.

 

Among the blind the one-eyed man is king.

در شهر کورها ، یک چشم پادشاه است.

وقتی اکثریت توانمندی ندارند، کسی که ذره ای توانایی بیشتر داشته باشد می تواند حکمرانی کند، در صورتی که خودش فاصله چندانی با ناتوانی دیگران ندارد.

 

Barking dogs seldom bite.

سگی که پارس  می کند، به ندرت گاز می گیرند.

در تصور عموم اینطور است که افرادی که تهدید می کنند کمتر اقدام به انجام کار کنند.

 

Beauty is in the eye of the beholder.

زیبایی در چشم بیننده است. (چشمانتان قشنگ می بیند.)

آنچه ممکن است از نظر شخصی زیبا به نظر برسد ممکن است از نظر شخص دیگر به نظر آنطور به نظر نرسد.

 

Better late than never.

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

برای رسیدن به مقصد و یا هدفی هم دقت لازم است و هم سرعت و وقتی کسی سرعتش بیشتر از دقت است، بطوری که تمرکزی روی کار ندارد، می گوییم.

 

Beggars can’t be choosers.

دندان اسب پیشکش را نمی شمارند.

وقتی کسی هدیه ای را دریافت می کند و شروع می کند به ایراد گرفتن یا انتقاد کردن از آن هدیه، می گویند.

 

Cowards die many times before their deaths.

آدم ترسو هزار بار می میرد.

وقتی کسی از چیزی یا از رخ دادن حادثه ای هراس دارد، مدام در این نگرانی سیر می کند که "چه چیزی پیش خواهد آمد؟" در این شرایط و به انتقاد از شرایطی که او خودش را در آن قرار داده به او می گویند.

 

Curiosity killed the cat.

فضولی موقوف

وقتی می خواهیم کی را از دخالت به کارهایی که به او مربوط نیست منع کنیم و همچنین به او هشداری هم داده باشیم که ممکن است این ذخالت سرانجام خوبی نداشته باشد.

 

Don’t bite off more than you can chew

لقمه را به اندازه دهانت بردار.

وقتی فردی می خواهد کاری را انجام دهد که توانایی و قابلیت انجام دادن آن را ندارد، به او چنین عبارتی را می گویند.

 

Don’t bite the hand that feeds you.

نمک خوردى نمکدان نشکن.

این عبارت برای هشدار دادن به فردی است که مورد لطف و محبت کسی قار گرفته ولی به جای قدردانی، در حق آن فرد ناسپاسی و ظلمی روا می دارد.

 

Don’t count your chickens before they hatch.

جوجه را آخر پاییز می شمارند.

این را وقتی می گویند که می خواهند یادآوری کنند که براساس رویدادهای غیرقابل پیش بینی آینده برنامه ریزی نکنید که ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد.

 

Don’t judge a book by its cover

آدمها را از روی ظاهرشان قضاوت نکن.

همانطور که شما نمی توانید با دیدن جلد کتاب ، در مورد محتوای آن نظر بدهید ، نمی توانید از ظاهر افراد یا چیزها درباره آنها قضاوت کرده یا نظری دهید.

 

Don’t kill the goose that lays the golden eggs.

مرغی که تخمهای طلایی می گذارد را نمی کشند.

اگر یک غاز که تخم های طلایی می گذارد را بکشید ، چیزی را از بین می برید که سود زیادی برای شما دارد.

 

Don’t put all your eggs in one basket.

تمام تخم مرغهای خود را در یک سبد قرار ندهید.

تمام تلاش یا سرمایه خود را برای انجام یک عمل، هدف یا موارد مشابه صرف نکنید ، زیرا اگر موثر واقع نشود ، همه چیز را از دست خواهید داد.

 

Every man has his price.

هر آدمی یک قیمتی دارد.

می گویند هرکسی را می توان برای انجام کاری تحت تأثیر قرار داد. فقط ممکن است بعضی از آنها قیمت بالا ، بعضی پایینتری داشته باشند.

 

البته گاهی هم خلاف این ثابت می شود و بعضی آدمها را نیم توان خرید.

 

Half a loaf is better than none.

کاچی بهتر از هیچی است.

دریافت چیزی کمتر از آنچه انسان آرزو دارد و می خواهد، بهتر از بدست نیاورد کل آن است.

 

No pain, no gain

 نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

برای موفقیت یا پیشرفت باید رنج برد یا سخت کار کرد.

شکل کامل این بیت از سعدی به این صورت است:

نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 



:: برچسب‌ها: آموزش آنلاین , آموزش زبان , آموزش زبان انگلیسی , آموزش آنلاین زبان انگلیسی , ماژورین ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()